نشست تخصصی «راههای آشنایی با معارف چین باستان (دائوئیسم)» با حضور اسماعیل رادپور، پژوهشگر حکمت هنر دینی و عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و جمعی از کارشناسان فرهنگی به همت مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ساختمان شماره 14 این سازمان، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به نقل از ایسنا، علیاکبر
ضیایی، رئیس مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگها در سخنانی در این نشست، مطرح کرد:
تدوین نظامنامه موضوعات در حوزه گفتوگوهای دینی یکی از اهدف برگزاری این سلسله
نشستها است. ما با برگزاری این نشستها و دعوت از اساتید برجسته به دنبال آن
هستیم که ادبیات گفتوگوهای دینی را غنی کنیم زیرا بعدها از آنان در سخنرانیها،
مقالات و گفتوگوها بهره خواهیم برد.
وی افزود: در خلال مباحثی که در این نشستها مطرح میشود، دادهها و
مسائلی پیرامون گفتوگوهای دینی توسط کارشناسان مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگها
گردآوری میشود و از تحلیلهای بدست آمده برای گفتوگوهایی که در خارج از کشور
برگزار میشود، استفاده خواهیم کرد.
اسماعیل رادپور نیز در سخنانی، با اشاره به حکمت چین باستان (تمثیلات و معانی)،
زبان مردم چین در معارف و حکمت را کاملا تمثیلی دانست و گفت: شرق سنتی همان شرق
معنوی است. شرقی که بنیاد آن را حکمت معنوی تشکیل میدهد. اگر تفکرات ما در جهت
پیشرفتهای کمی و توسعههای دنیوی باشد، شناخت شرق سنتی به هیچ کار ما نمیآید و
شاید بازدارنده هم باشد.
وی ضمن اشاره به آیینهای دینی و آموزههای عرفانی، افزود: اگر ما
معنویت را مهم بدانیم سنتهای شرقی بسیار زیاد جلوه خواهد کرد، چون در سرزمینی
زندگی میکنیم که چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام بنیاد سنت آن را معنویت تشکیل
میداده است.
این پژوهشگر اظهار داشت: این مطلب برای سرزمینهای شرقی مثل هند و چین
که بنیاد سنتی آنان را نیز معنویت تشکیل داده، صادق است. همواره رشته زرین
معنویت را در کشورهای شرقی مشاهده میکنیم.
رادپور تأکید کرد: استمرار عرفان در سنتهای شرقی، چیزی است که نمیتوانیم
هیچ جوره آن را نادیده بگیریم.
وی ادامه داد: در سنتهای شرقی میتوانیم خود را بازیابیم و به مثابه
نگاه کردن در آینه خود را ببینیم. به طورکلی اصلیترین و مهمترین ویژگی که در گفتوگوی
با شرق حاصل خواهد شد، خودشناسی است. با خودشناسی میتوانیم خود آگاهی پیدا کنیم.
این استاد دانشگاه افزود: بدین صورت که وقتی با هند معنوی و یا چین
معنوی گفتوگو میکنیم، معنویتر میشویم. در واقع عمیقترین سطح معنویت، معرفت
است زیرا میتوانیم به بنیاد حکمت نزدیک شویم.
عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در عین حال، به بیان
دو رویکرد غیر سنتی برای شناخت شرق سنتی پرداخت و گفت: شناخت شرق سنتی به بحث
استعمار و تبلیغ گره خورده است و ظاهربینی و تاریخزدگی از ویژگیهای شرقشناسی
است.
وی به معرفی سه دین دائویی، کنفسیوسی و بودایی پرداخت و افزود: دین
دائوییسم وارث جنبههای عرفانی و وحدتاندیشی و دین کنفسیوس وارث جنبههای اخلاقی
است. آیین بودا در حیات معنوی، فرهنگی و اجتماعی دنیای شرق نقش مهمی ایفا کرده و
گسترش یافته است.