بوعلی نه تنها اندیشه های ارسطو را شرح و بسط داده بلکه به اصلاح و تغییر نظریات این فیلسوف پرداخته است
به گزارش روابط عمومی موسسه حکمت و فلسفه ایران،
نشست تخصصی تحلیلی بر ابعاد گوناگون خوانشهای سینوی و پساسینوی از مقولات ارسطو با حضور تعدادی از اعضای هیئت علمی این موسسه و برخی دانشجویان
در موسسه برگزار شد.
بنا بر این گزارش طی این نشست دامنه تأثیر و نفوذ آراء فلسفی ابنسینا
را در حوزه هستیشناسی بررسی و تحلیل
شد.
در ابتدای این برنامه، الکساندر کالبارزیک،
نویسنده کتاب «حمل و هستیشناسی» به بیان مباحثی پیرامون تاریخ تفکر بشر و مخلوق یا نامخلوق بودن
عالم هستی پرداخت و گفت: فیلسوفان پیش از ارسطو، هر یک به نوعی قائل به ازلی و غیر
مخلوق بودن عالم هستی بودهاند. ارسطو با قائل شدن به ازلیت مقولههای حرکت، زمان، و ماده را مؤلفههای اصلی عالم هستی دانسته است و حکم به ازلی و غیر مخلوق بودن جهان هستی
میدهد. از این حیث
است که خدای ارسطو در مقام علت فاعلی عالم هستی، فقط محرک عالم است و هستیبخش آن قلمداد نمیشود.
وی اظهار کرد: در ادیان ابراهیمی، از جمله
اسلام، خالقیت خداوند امری مسلم و بدیهی تلقی میشود. از این رو، ابن سینا در مسأله آفرینش عالم از ارسطو فاصله میگیرد. در واقع، تصویر سینوی از عالم هستی و خداوند و رابطه این دو با
هم متفاوت با تصویری میشود که ارسطو ارائه میدهد.
نویسنده کتاب «حمل و هستی شناسی» عنوان
کرد: ابن سینا با تقسیم حدوث به ذاتی و زمانی مدعی میشود که ازلی بودن عالم ازحیث زمانی مستلزم آن نیست که عالم هستی مخلوق
خداوند نباشد.
وی افزود: ابن سینا ارسطو را فقط تشریح
نکرده بلکه به اصلاح و تغییر نظریات این فیلسوف پرداخته آن هم به مفهوم بزرگ فلسفی
و سؤالات مهمی را مطرح میکند.
کالبارزیک گفت: در بخشی از کتاب «حمل و
هستی شناسی» به ارتباط منطق، عقل و الهیات پرداخته شده است و این کتاب رویکردی فلسفی
به آموزههای الهیاتی دارد و میکوشد با استفاده از روش، مبانی و ادبیات فلسفی، تبیینی
عقلانی از آموزههای الهیاتی ارائه دهد.
وی با اشاره به بخشهای این کتاب اظهار کرد: بسیاری از مطالب این کتاب سالهای سال مورد بحث
فلسفهدانان و فلسفهخوانان در طول تاریخ بوده است، عمده بخشهای این کتاب به موضوعات هستیشناسی و معرفتشناسی اختصاص دارد. آنچه در این پژوهش برای من جذابیت داشت
این بود که بدانم ابن سینا چه نظری در رابطه با فلسفه ارسطو دارد و چطور آن را تغییر
شکل میدهد.
نویسنده کتاب «حمل و هستیشناسی» عنوان
کرد: برای گردآوری این پژوهش، آثار بسیاری از فلاسفه از جمله خواجه نصیرالدین طوسی،
فخر رازی، را مطالعه کردهام و نکته جالب این است که ابن سینا چهره جدید از تاریخ فلسفه الهیات
و منطق را نمایان کرده است. همچنین از مباحث منطقی کتاب مقولات شفا و اشارات و کتابهای
دیگر استفاده کردهام و در حال حاضر بر روی پروژهای باعنوان «میراثداران ابن سینا» کار میکنم.
وی در پایان ارائه خود در رابطه با شناخت غرب از اندیشههای ابن سینا گفت: خیلیها ابن سینا را پزشک حاذق میدانند، اما فلاسفه ایشان را بنیادگرا فرض میکنند و نظریاتش را پایه و اساس همه چیز میدانند.
خاطر نشان می سازد در پایان با اهداء هدایایی از ایشان تقدیر به عمل آمد.