به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، داود حسینی، دانشیار فلسفه دانشگاه تربیت مدرس، در همایش بینالمللی «تاریخ منطق در جهان اسلام» به ارائه سخنرانی با موضوع «منطق وجود نزد میرداماد؛ سمنتیک و قاعده فرعیه» پرداخت که در ادامه مدخل بیانات وی از نظر میگذرد:
بخشهای منطق بنا بر دیدگاه متعارف دربارۀ منطق در روزگار ما:
1. نظریۀ برهان (اصول و قاعدههای استنتاج)
2. سمنتیک (شرایط صدق و روابط حاکم بر صدق)
مشارکت فیلسوفان (و نه لزوماً منطقدانان) جهان اسلام در علم منطق:
1. نظریۀ برهان (اغلب در متنهای منطقی)
2. سمنتیک (اغلب در متنهای فلسفی)
فیلسوف مورد بحث: میرداماد (الأفقالمبین)
حیطۀ مورد بحث: سمنتیک گزارههای شخصی
یک ادعای تاریخی مشهور: در قبال نسبت میان ثبوت شیء لشیء و ثبوت المثبت له دو نظر هست:
1 .قاعدۀ فرعیه: ثبوت شیء لشیء فرع لثبوت المثبت له.
2 .قاعدۀ استلزام: ثبوت شیء لشیء مستلزم لثبوت المثبت له.
ادامۀ ادعای تاریخی مشهور: میرداماد (در میان بسیاری دیگر، نظیر فخر رازی و دوانی) قائل به استلزام است.
اهداف:
1. نظر میرداماد در خصوص این مسئله چیست؟
2. نظر میرداماد چه ارتباط و نتایجی برای منطق دارد؟
محدودیت: بحث محدود به قضایای مفرد است به شکل «الف ب است» و فرض بر این است که الف یکی از ذاتهاست.