نشست علمی «امکان غدیر برای انسان معاصر»

نشست علمی «امکان غدیر برای انسان معاصر»
اگر غدیر نبود تا ابد امکان دستیابی زمینیان به آسمان آن‌طور که شایسته دوره خاتم است از بشر سلب می‌شد.
عبدالله صلواتی

 

 

 

گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و خبرگزاری بین المللی ایکنا از نشست علمی «امکان غدیر برای انسان معاصر» در ۴ تیرماه ۱۴۰۳

 

 

گزارش خبری این رویداد به شرح زیر است:

 

استاد عبدالله صلواتی، از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، در این نشست بیان کرد که اگر غدیر نبود، امکان دستیابی انسان به آسمان همانگونه که شایسته پیامبر اکرم(ص) است، از بشر سلب می‌شد.

 

وی سه رویکرد مختلف درباره غدیر را توضیح داد:

  1. غدیر ماندگار نیست و باید همواره با تاریخ و زندگی ما همراه باشد،
  2. غدیر را تنها به حضرت علی(ع) خلاصه کردن، در حالی که غدیر مختص به یک امام نیست و
  3. غدیر را فروکاستن به یک اصل تقویمی، در حالی که غدیر هم اصل تقویمی است و هم اصل تنظیمی است.

 

استاد صلواتی با توجه به نزدیکی انتخابات، تأکید کرد که انتخاب و مسئولیت‌های ما می‌تواند متأثر از غدیر باشد و غدیر را نباید تنها به عنوان یک عید در نظر بگیریم، بلکه باید از آن در نظام‌سازی و تمدن‌سازی بهره برد.

 

حضور حضرت علی(ع) به عنوان «جنب الله» و انسان کامل که عقول باید به عقل او اقتدا کنند، از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

همچنین بر پیوند باطن قرآن با امام علی(ع) و نسل ایشان تا ظهور حضرت حجت تأکید شد.

 

بنابراین، این نشست به تبیین اهمیت و ابعاد مختلف موضوع غدیر پرداخت و ضرورت توجه به آن در مدیریت و تصمیم‌گیری‌های امروز را مورد تأکید قرار داد.

 

استاد عبدالله صلواتی بیان کرد که قرآن کریم از یک منظر، شرح مقامات حضرت علی(ع) است و جریان غدیر، ابلاغ قرآنی است که باید تا ابد در کنار قرآن مکتوب با ما باشد. این موضوع بر سایر ائمه معصوم(ع) نیز بار می‌شود.

 

وی تأکید کرد که پیامبر اسلام(ص) فرمودند نور در وجود ایشان جاری و ساری شده است و این نور در وجود حضرت علی(ع) و سایر ائمه(ع) نیز جاری است. جریان غدیر با ابلاغ انسان کامل می‌گوید که جهان بدون حضرت علی(ع) و خاندان ایشان تاریک است.

به گفته استاد صلواتی، همه چیز با نور دیده می‌شود و حقایق باید با ائمه معصوم(ع) دیده شود. بنابراین در عرصه سیاستگذاری و مدیریت باید در جریان نور و نه ظلمات حرکت کرد، که این امر اقتدا به غدیر و حضرت علی(ع) است.

 

وی تأکید کرد که جهان بدون انسان خاموش است و این انسان کامل است که جهان را به حرف و رؤیت درمی‌آورد. همچنین این نور همان وجود است که در وحدت شخصی مساوق با حق است و با صراط مستقیم ارتباط دارد.

به اعتقاد استاد صلواتی، غدیر آسمان را به روی بشر گشوده است و با جریان غدیر، دوره جدیدی شروع می‌شود که هر چیزی که برای رسیدن به کمال حداکثری لازم است، بیان شده است.

در پایان، ایشان تأکید کردند که غدیر را نباید به یک روز و مراسم خاص فروکاست کنیم، بلکه باید آن را به عنوان امکانی برای انسان معاصر در نگاه وجودی و تجربه انفسی در نظر گرفت.

 

 

 

 

لینک سایت خبر : 

https://www.irip.ac.ir/u/14P

۱۱ تیر ۱۴۰۳
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.