برگزاری گرامیداشت مقام علمی ابن سینا به همراه معرفی کتاب «المبدأ والمعاد»

برگزاری گرامیداشت مقام علمی ابن سینا به همراه معرفی کتاب «المبدأ والمعاد»
به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به‌اهتمام گروه مطالعات ابن سینا همزمان با بزرگداشت مقام علمی ابن سینا و رونمایی از تصحیح جدید کتاب مبدا و معاد با حضور اساتید رشته فلسفه و با اشارات ویژه به کتاب مبدا و معاد در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
در مراسم بزرگداشت مقام علمی ابن سینا و رونمایی از تصحیح جدید کتاب "مبدأ و معاد"، که با حضور اساتید فلسفه در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، مباحث متعددی در خصوص آثار و اندیشه‌های ابن سینا مطرح گردید.
دکتر حسین معصومی همدانی، استاد تاریخ و فلسفۀ علم، به بررسی هندسه در کتاب "نجات" پرداخت و تأکید کرد که این علم در زمان ابن سینا به اوج خود رسید. وی افزود که ریاضیات در آثار ابن سینا به اشکال مختلفی نمایان شده و نشان‌دهنده رونق پژوهش‌های ریاضی در آن زمان است.
دکتر سهراب حقیقت از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، در ادامه به برهان وجودی ابن سینا اشاره کرد و گفت که وجود کانون تمام مسائل فلسفی است. او توضیح داد که ابن سینا برهانی برای اثبات واجب الوجود ارائه کرده که به نام برهان سینوی شناخته می‌شود.
دکتر لیلا کیان خواه نیز در تحلیل فلسفی معاد از دیدگاه ابن سینا، به اهمیت بقای نفس پس از مرگ و دو نوع معاد اشاره کرد: یکی معاد جسمانی که از طریق شریعت اثبات می‌شود و دیگری معاد روحانی که بر اساس براهین عقلی قابل اثبات است.
در نهایت، دکتر سید حامد هاشمی به تحلیل نظریۀ اتحاد عاقل و معقول پرداخت و بر وجود تناقضاتی در عبارات ابن سینا تأکید کرد. وی به بررسی این تناقضات و تلاش برای حل آن‌ها در حکمت سینوی پرداخت.
این نشست علمی با هدف بررسی ابعاد مختلف اندیشه‌های ابن سینا و تأثیر آن بر فلسفه اسلامی برگزار شد.

 

همچنین در انتهای این مراسم از کتاب  "مبدأ و معاد" رونمایی شد.

متن چکیده‌ها و سخنرانی‌های این نشست در اینجا قابل رویت است.   

۱۹ شهریور ۱۴۰۳
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.